Hvordan starte som gründer?

gründer May 08, 2017

Dette innlegget beskriver hvordan du kan starte som gründer.
Gründer, det er du som ser løsninger der andre er tilfreds med slik det er i dag. Kanskje har du tenkt tanken på å starte din egen bedrift, men du vet ikke helt hvor du skal begynne? Nedenfor finner du noen steg på veien for å komme i gang.

Finn ut om ideen din er levedyktig
Det første du bør gjøre hvis du skal starte en bedrift er å finne ut om ideen din kan være levedyktig. Mange kommuner har en næringssjef du kan kontakte for å høre hvilke ordninger som kan hjelpe deg som vil bli gründer. Ta kontakt med din kommune, de vil videreføre deg til en inkubator eller et gründerhus.

Du må gjøre et godt arbeidet med å legge en plan som dekker over:
Økonomi: Inntekter og kostnader.
Hvilke ressurser har du, få en oversikt over hva du har og hva du trenger.
Hvilken kompetanse har du, og hvilken kompetanse trenger du å knytte til deg?
Marked: Kunder og konkurrenter.
Lag en god beskrivelse på hvordan du gir kunden verdi.
Registrere foretak
Når du har funnet ut om forretningsideen din er en god idé bør du gå skrittet videre å registrere et foretak. Dette gjør du på  altinn.no.

Det er ulike valg av selskapsform, her gjør du et valg basert på din forretningsidé. Det går an å skifte selskapsform fra Enkeltpersonsforetak til Aksjeselskap, hvis du er usikker på hva som er rett for deg i startfasen, eller ikke har kapitalinnskuddet nødvendig for et AS.

Økonomi
Som gründer bør du ha god oversikt over økonomien fra du starter din bedrift. Jeg vil anbefale å åpne en bedriftskonto i en bank. Da får du isolert bedriftens økonomi fra din egen. Det er viktig å ha god orden i bilag og fakturaer, det finnes flere rimelige fakturaløsninger på markedet. Om økonomi ikke er din sterkeste side, kan det være lurt å bruke en regnskapsfører. Tiden til en gründer er dyrbar, bruk din tid på det du er best til.

Markedsanalyse
Gjør en markedsanalyse. Finn ut hvor markedet ditt er, hvor stort det er og hvilke trender det er i det aktuelle markedet du skal inn i.

Det finnes tilskuddsordninger til gründere med gode, innovative ideer, du kan lese om blant annet markedavklaringstilskudd hos Innovasjon Norge.

Kunden
Snakk med kunden fra dag én! Det er kundens produkt eller tjeneste du skal lage, ikke ditt eget. Ta kunden med i utviklingen av produktet. Du kan eksempelvis bruk foraer på nett til å finne ut om din målgruppe er interessert. Telefon er en fantastisk kanal å nå ut til kunder, ikke vær redd for å ring. Du er ikke en telefonselger, men du trenger å få dialog. En e-post er latskapens vei til dialog, og ofte kan den ende i søppelkassa til mottaker når de ikke har fått en introduksjon om deg eller din bedrift tidligere.

Del ideen
Del ideen din med flest mulig! Ja, du leste riktig. Mange gründere tviholder på sin idé fordi de er redd for at noen skal stjele den. Høyst sannsynlig er det du som er unik, ikke ideen din. Det er satt litt på spissen, men å være gründer er krevende – det krever vilje, pågangsmot, utholdenhet og risikohåndtering. Sannsynligheten for at du får gode bidrag til din idé er mye større enn at noen stjeler den, tørr du å ta risikoen å la være å dele? Trenger du råd for om du bør registrere noen eierrettigheter kan du kontakte Patentstyret.

Finn et kontor
Mange ideer starter på kontorpulten hjemme eller i garasjen, ikke la den bli der. Det finnes mange inkubatorer og gründerhus som gir deg kontor, veiledning og nettverk. Ideer utvikler seg raskere i omgivelser der du kan få input fra andre mennesker. Gründere er gode kollegaer –  hver gründer jobber med sin egen idé, men mange av utfordringene og spørmålene er de samme. Det er nyttig å dele veien fra idé til kommersialisering med andre.

Les om våre kontorer for gründere hos Silicia Incubator

Skrevet av Marianne Svinsholt Smith

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.